Jaki silnik wybrać diesel czy benzyna

Posted by | No Tags | Bez kategorii | Brak komentarzy do Jaki silnik wybrać diesel czy benzyna

DIESEL?

Decydując się na na kupno samochodu należy przeanalizować wiele aspektów. Jedną z najważniejszych kwestii są pokonywane roczne przebiegi jakie zamierzamy pokonywać wybranym pojazdem. Podstawową zaletą jednostek napędowych zasilanych olejem napędowym jest większa sprawność, a co za tym mniejsze zużycie paliwa w stosunku do silników benzynowych. Wielu kierowców uważa również, iż jazda samochodem z silnikiem diesla jest znacznie bardziej komfortowa. Wynika to z charakterystyki mocy i momentu obrotowego. Dzięki zastosowaniu turbodoładowania silnik znacznie szybciej osiąga moc znamionową. W konsekwencji z wyprzedzaniem z 4 czy 5-tego biegu nie ma żadnego problemu. Jednak wszystko ma swoje wady i zalety. Szybko uzyskana moc niestety oddawana jest w wąskim zakresie obrotów co wiąże się z często koniecznością zmiany przełożeń. Kolejna sprawa, iż nie wszystkim może przypaść do gustu charakterystyczna, głośniejsza praca silników Diesla, szczególnie modeli z rynku wtórnego, opartych na starszych, aczkolwiek bardziej niezawodnych rozwiązaniach. Warto pamiętać, że nowoczesne jednostki wysokoprężne z uwagi na swoją konstrukcji wymagają szeregu nowoczesnych rozwiązań technicznych. Mowa tutaj o turbodoładowaniu, wysokociśnieniowych wtryskiwaczach, mocniejszych sprzęgłach wraz z kołem dwumasowym, filtrze cząstek stałych, zaworach EGR itp. Każda z tych rzeczy ma ograniczoną wytrzymałość. W zależności od użytkowania, stylu jazdy oraz jakości paliwa wytrzymują przebiegi w zakresie 150-250 tys.km, jednak zdarzają się przypadki dłuższej jak i krótszej trwałości. Sam silnik Diesla cechuje się znacznie dłuższą trwałością. W stosunku do nowoczesnych benzyn, silniki Diesla w większości przypadków nie spalają oleju i nie ma potrzeby jego uzupełnianie. Niestety wiele z jednostek napędowych, szczególnie flagowych producentów boryka się z problemami rozciągającego się łańcucha rozrządu, którego wymiana generuję koszty w zakresie kilku tysięcy złotych.

 

 

Znalezione obrazy dla zapytania jaki silnik wybrać diesel czy benzyna

Benzyna?

Do niedawna silniki benzynowe uchodziły za znacznie mniej awaryjne. Wiązało się to przede wszystkim z brakiem dodatkowego osprzętu. Mimo większego spalania ( przeciętny silniki benzynowy o tej samej pojemności co silnik diesla spala do 20-30 % więcej paliwa ) wielu użytkowników decyduje się na jednostki benzynowe z uwagi na ” bezpieczeństwo” braku dużych dodatkowych kosztów. W przypadku tego typu jednostki napędowych, starsze konstrukcję borykały się jedynie z problemami układu zasilania elektrycznego, zmiennymi fazami rozrządów czy też problemów z katalizatorem, sond lambda bądź innych czujników. Kolejnym atutem przemawiającym za wyborem tego typu jednostki napędowej jak możliwość zamontowania instalacji LPG co znacznie redukuje koszty użytkowania, nawet poniżej poziomu samochodów z silnikiem diesla. Należy pamiętać, że nie każdy pojazd taką instalację dobrze znosi, a do nie których z nich nie ma możliwości ich montażu, bądź jest nieopłacalna. Szukając auta nowego bądź kilkuletniego warto zauważyć, że silniki benzynowe w większości przypadków posiadają już turbodoładowanie. Ze względu na podniesiony moment obrotowy montowane są w nich również koła dwumasowe i obsługa takiego silnika wymaga dużo bardziej skomplikowanej elektroniki. Jednostki z grupy VW z rodziny TSI czy tez TFSI borykają się z poważnym problem spalania oleju. Wielu nieświadomych użytkowników decyduję się na zakup samochodu z tym silnikiem i po krótkim użytkowaniu jest przerażona miarą tego problemu. Średnio silniki te potrzebują od 1l oleju na 1000-2000 km i według producenta jest to normalne zużycie nie wpływające na stan jednostki napędowej. Warto pamiętać, że koncern VW montował silniki z takimi problemami do większości swoich samochodów w latach 2009-2016.

 

Znalezione obrazy dla zapytania zegary vw tfsi

Ostateczna decyzja

 

Podsumowując jaki silnik wybrać? Wszystko zależy od budżetu jaki mamy przeznaczony, pokonywanych kilometrów oraz oczekiwań względem wybranego modelu. W rynku używanym samochody z silnikiem Diesla cechują się znacznie lepszym wyposażeniem oraz ich dostępność jest kilkukrotnie wyższa. Z kolei silniki benzynowe dużo łatwiej spotkać z oryginalnym, niższym przebiegiem. Na zachodzie 95 % użytkowników pokonujących dalekie odległości korzysta z silników wysokoprężnych. Już kilkuletnie auto może mieć przebieg przekraczający 200 tys.km. Decyzja jaki pojazd wybrać należy do Państwa, warto pamiętać, że dobrze eksploatowany silnik Diesla, po wymianie bądź regeneracji osprzętu może służyć bezawaryjnie kolejne tysiące kilometrów. Z kolei silniki benzynowe mimo większego zapotrzebowania na paliwo szczególnie na rynku samochodu używanych są łatwiejsze w kupnie dobrego, mało zużytego egzemplarza.


No Comments

Leave a comment