Przebieg 200 tys. km czy to granica trwałości ?

Posted by | No Tags | Bez kategorii | Możliwość komentowania Przebieg 200 tys. km czy to granica trwałości ? została wyłączona

200 tys. km co z tego wynika?

Przeglądając ogłoszenia samochodów używanych łatwo zauważyć, że szczególnie na polskim rynku najwięcej ofert można znaleźć z przebiegiem do 200 tys. km. Często bywa, że średni przebieg pojazdów młodszych jak i starszych oscyluje na tym samym poziomie. Wynika to w dużej mierze z mentalności polskich kupujących jednak jak to się ma do faktycznego stanu technicznego takich samochodów?

 

Znalezione obrazy dla zapytania przebieg 200 tys.km

 

Nowoczesne samochody wyposażone są w wysoko-technologiczne systemy mechatroniki. Nie można porównywać ich do pojazdów produkowanych z przed 10-20 lat. Co za tym idzie wszystkie systemy mają swoją granicę trwałości. Wiąże się to z koniecznością wykonania ewentualnych napraw. Na obecnych producentów nakłada się wiele wymagań. Samochody muszą być przyjazne dla środowiska, nie generować zbyt dużego zużycia paliwa, być wykonane z materiałów bezpiecznych zarówno dla kierujących jak i osób trzecich czy też posiadać systemy mogące ratować z opresji podczas trudnych sytuacji na drodze. Łatwo wyciągnąć z tego wniosek, iż wiąże się to z wykorzystywaniem struktur, które niekoniecznie mają służyć długiej i bezawaryjnej pracy. Topowi producenci stawiają na innowacyjność, nowoczesność, wygodę w użytkowaniu. Decydując się na samochód nowy w okresie gwarancyjnym nie powinniśmy mieć większych problemów czy też kłopotów z użytkowaniem. Przypadki powrotu na lawecie trafiają się rzadko, aczkolwiek nie są wyjątkami. Statystyki mówią, iż 82% kierowców w pierwszych dwóch latach użytkowania lub do przebiegu 100 tys.km nie miała poważniejszych problemów, oprócz spraw typowo eksploatacyjnych. Jednak co wtedy gdy gwarancji już mija? Dużo zależy od konkretnego modelu oraz sposobu jego użytkowania. Ważna jest również architektura w której był użytkowany pojazd. Samochody użytkowane w terenach górzystych, szczególnie pokonując krótkie odległości już przy niewielkim przebiegu nawet w okolicach 100 tys. km borykają się z problemami skrzyni biegów, przeniesienia napędów, korozji elementów eksploatacyjnych jak i całej karoserii czy też zbyt wczesnym zużyciem układu rozrządu silnika. Pojazdy eksploatowane na dalekich odległościach wykazują znacznie mniejsze zużycie. W takim przypadku znaczenie ma przede wszystkim jakoś używanego paliwa oraz regularnie przeprowadzane serwisy. Jeśli użytkownik zadba o tę kwestie w należyty sposób kolejne 50-100 tys.km dla samochodu klasy średniej powinno odbyć się bez większych usterek. Warto nadmienić, iż niektóre modele posiadają usterki objawiające się w wielu egzemplarzach produkowanych w podobnych latach. W takim przypadku należy zapobiegać wadą fabrycznym i dokonywać koniecznych napraw nawet bez wyraźnych znaków Często pozwala zapobiec to dużo większym kosztom napraw które są ich konsekwencją. Przykładowo topową wadą jednego z najsłynniejszych silników diesla 2.0 TDI z lat 2005-2008 są zacierające się łożyska pompy oleju. Koszt naprawy to maksymalnie kilkaset złotych, a może zapobiec zatarciu całego silnika.

 

Znalezione obrazy dla zapytania przebieg 200 tys.km

Podsumowanie.. TAK CZY NIE?

 

Ogromne znaczenie ma sposób w jaki był eksploatowany samochód, czy pokonywał w większości dalekie odległości, czy też jeździł głównie na krótkich odcinkach. Kolejną bardzo istotną kwestią jest podejście poprzedniego użytkownika do jego serwisowania. Czy wszystkie naprawy były wykonywane na bieżąco czy zapobiegano ewentualnym usterkom. W przypadku jednostki Diesla warto zwrócić uwagę na stan najdroższych elementów osprzętu silnika, takich jak układ wtryskowy, turbosprężarki, kompletne układ wysprzęglania, filtr cząstek stałych DPF. Jeśli sprzedający w wcześniejszym okresie eksploatacji dokonywał napraw tych elementów taki silnik w przyszłości nie powinien generować dodatkowych kosztów eksploatacji. Jeśli jednak decydujemy się na zakup pojazdu z przebiegiem ponad 200 tys.km, a nie posiadamy rzetelnych informacji odnośnie napraw tych podzespołów, warto przeprowadzić ich wnikliwą kontrolę, bądź szukać innego egzemplarza. W przypadku silników benzynowych kluczowa była regularna wymiana oleju. Silniki które będą cechować się jego zużyciem podczas normalnej eksploatacji mogą mieć poważne problemy z układem tłokowo-korbowym. W szczególnych przypadkach może wymagać to kapitalnego remontu silnika.

Odpowiadając na pytanie Tak czy Nie, odpowiedź odpowiedź nasuwa się jedna. Można skłonić się do zakupu pojazdu z takim przebiegiem, jednak należy mieć pewność co do jego historii serwisowej oraz przeprowadzić wnikliwą kontrolę problemów cechujący dany egzemplarz.


No Comments

Comments are closed.